Een persbericht schrijven dat doe ik zelf wel even. Ik hoor het vaak in mijn omgeving. Hij of zij schudt het zo uit zijn mouw. ‘De vijf W’s plus H.’ Inderdaad.

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die vanzelfsprekend zijn en soms toch worden vergeten, juist vanwege die vanzelfsprekendheid. Op redacties van kranten komen iedere week honderden persberichten binnen en daarvan verdwijnt een aantal ook meteen weer in de prullenbak. Te laat verzonden of niet compleet:  geen datum, tijdstip, contactpersoon of telefoonnummer. Onder druk en in de haast over het hoofd gezien, waardoor het persbericht zijn doel voorbijschiet.

Voor het schrijven van een persbericht ga je even rustig zitten. Maak een stappenplan van wat er in moet staan. Vergeet naam, adres en telefoonnummer in de begeleidende mail niet. Zorg ervoor dat de feiten in het persbericht verifieerbaar zijn.

Herhaal niet steeds je (bedrijfs)naam. Je schrijft geen advertentie! Gebruik geen onduidelijke vaktermen. Deze scheppen afstand voor de lezer. Heb je twijfels over je zelf geschreven persbericht, neem dan contact op met een professional met het verzoek het na te lezen.

Elisabeth van HorenAuthor posts

Avatar for Elisabeth van Horen

Elisabeth van Horen zet als tekstschrijver de spreekwoordelijke puntjes op de i.